Med Hedda til Vasstindbu

I august i fjor gikk jeg til Vasstindbu for første gang. I år hadde jeg tenkt å ta med meg Hedda, enten på dagstur eller på overnattingstur. Det skulle hun selv få bestemme, og hun ga beskjed i starten av uken at til helgen ville hun til Vasstindbu på dagstur.

Turglede
Ekte turglede!

Når en skal til Vasstindbu er det ypperlig å ha Sletta Lodge som utgangspunkt. Vi dro innover tidlig fredags kveld og lørdag var det den store turdagen. Ruten vi gikk er beskrevet i DNTs turdatabase: Horndalen – Vasstindbu. Vi tok bilen og parkerte i «den store svingen» på Vistdalssiden av Vistdalsheia. Herfra er det traktorveg den første kilometeren, fram til Rødalssetra. Her har vi vært mange ganger før og her skrev vi oss inn i turboka til Vistdal IL. Etter Rødalssetra er det over i terrenget og etter ytterligere 1,5 kilometer krysset vi elven.  Etter at vi hadde gått totalt 3 km kom vi til første stikryss. Og her begynner stigningen. De første 1,5 km etter stikrysset er rikelig kurant, men de siste 1,5 km er det ur og ganske bratt. Men etterhvert som høydemeterne går unna så blir utsikten bare bedre og bedre.

På veg oppover i ura. «Nedsyn» til Horndalen og på motsatt side Tverrlibotn.

Været var flott, det var sol og delvis skyet, men selv om det blåste litt var det varmt. Hedda var på godt humør hele vegen og synes at dette  var noe til tur.

Etter 3 timer og 5 minutter, 5,6 km og 832 høydemetre nådde vi Møre og Romsdals høyest beliggende turisthytte.

En fornøyd Hedda på Vasstindbu

Inne på hytta var det folk som var på overnattingstur. Og etter at vi hadde snakket med dem mens vi spiste matpakken, var det på tide å returnere. Å gå opp ura er like strevsomt som å gå ned ura. Men ned brukte vi et kvarter mindre enn vi hadde brukt opp.

Hedda nedeigjen på flatere mark i Horndalen
Hedda på flatere mark på hjemveg i Horndalen.

Utsikt mot Melkallvatna i Vetsre Melkallskaret. Bakeerst ser vi Storbreen og Bjørnbotnhøgda 1524 moh
Utsikt mot Melkallvatna i Vetsre Melkallskaret. Bakerst ser vi Storbreen og Bjørnbotnhøgda 1524 moh
Vasstindbu sett fra nord-øst
Utsikt fra Vasstindbu mot Kalvgjeltinden 1279 moh. På andre siden av Vistdalen sees f.v Stornebba, Sandnebba og Kaldberget. Og mot horisonten sees fjell på Nordmøre.
Utsikt mot Horndalen og Auster Melkallskaret. Fv. Tverrlibotn og Helvetesbotn. Breen under Sjøvdøla og Nyheitinden. Lengst til høyre Gjuratinden 1727 moh.
Utsikt mot Horndalen og Østre Melkallskaret. Fv. Tverrlibotn og Helvetesbotn. Breen under Sjøvdøla og Nyheitinden. Til høyre Gjuratinden 1712 moh.